LinkedIn is niet zomaar het zoveelste sociaal netwerk. Meer zelfs, het is hét platform voor ondernemers & B2B-bedrijven. Daarmee hebben we ook die open deur ingetrapt. LinkedIn is inderdaad de laatste jaren aan een echte opmars bezig en trekt meer en meer de aandacht van volwaardige contentmakers.
Het opbod voor B2B-bedrijven om LinkedIn als speerpunt in de marketingmix te plaatsen is bovendien heel groot. Marketing versterken. Leadgeneratie maximaliseren. Maar hoe benut je LinkedIn nu optimaal, zonder een doorgewinterde marketingexpert te zijn? Onze expert Bernard deelt alvast enkele praktische inzichten waar elke ondernemer mee aan de slag kan. Kwestie van alle marketingvakjes met elkaar te verbinden. Connecting the dots. Of eerder “connecting the clients”. Want finaal gaat het nét daar over: interageren met je klanten. En doet niet élke ondernemer dat?
1. De kracht van B2B-content
Content is koning op LinkedIn, da’s evident. ’t Is de ideale plek om inzichten en kennis te delen én erover in dialoog te gaan. En als je echt all the way wil gaan, ga dan voor in-platform content (je leest er nu eentje). Niet zomaar laten wegklikken naar een externe pagina, maar de lezer binnen LinkedIn houden. Heeft LinkedIn en z’n adverteerders natuurlijk graag, dus dat krijgt dan extra aandacht. Probeer zeker niet altijd leads te scoren, maar bouw ook gewoon autoriteit op. De rest volgt dan wel vanzelf. Varieer tussen de contentopties, eenheidsworst wordt al snel saai. Werk zeker ook met video, ook dat scoort goed in het ecosysteem.
Bijkomende argumentatie nodig om in te zetten op organische contentcreatie? Paginavolgers die zowel organische als betalende inhoud te zien krijgen, hebben 61% meer kans om te converteren aan een lagere kost per conversie, in vergelijking met enkel betalende inhoud. Althans volgens LinkedIn zelf. En da’s opvallend voor een platform dat het net moet hebben van advertentie-inkomsten. Zeker als je weet dat LinkedIn-ads best hoge kosten met zich meebrengen. Zowaar een besparing als je investeert in een gedegen contentwerking dus.
💡Protip: dwelltime is een dingetje Hoe langer iemand betrokken is bij de post en dus jouw post op het scherm zichtbaar blijft, hoe beter je zal scoren. Langere teksten van 2000 karakters zorgen dan ook voor een hoger bereik dan korte content. Of voeg meerdere afbeeldingen toe waardoor gescrold kan worden. Doet het ook altijd goed! |
2. LinkedIn nieuwsbrieven
Tijdens corona waren er enkele zaken die hun terugkeer maakten. Zelf brood bakken. Kim Clijsters. De klassieke nieuwsbrief, om er maar een paar te noemen. Ook dat
heeft LinkedIn goed begrepen door ook hun eigen platformnieuwsbrief te introduceren. En het moet gezegd worden: Umbau likes it! Net zoals bij een klassieke nieuwsbrief, bouw je een abonneebestand op en deel je regelmatige inzichten over het vakgebied waarin je organisatie zich bevindt. Het voordeel is ook hier dat het in-platform blijft én je een community binnen een niche kan opbouwen. Elke keer dat je nieuws te melden hebt, krijgen je volgers meteen een melding. Zowel per mail als in-app. Ideale manier dus om je content niet te laten verdwijnen in de massa van hun feed. Naast volgers, scoor je dus ook massaal meer impressies voor je content. Maximalisatie van de outcome, als je het ons vraagt.
Dé horde om mailadressen te verzamelen, wordt zo overbodig. Al moet je natuurlijk wél zoveel mogelijk je nieuwsbrief promoten en dus via LinkedIn op zoek naar een (nieuw) doelpubliek. Zie het daarom vooral als een extra touchpoint om met potentiële klanten te praten én hen via een notificatie op de hoogte te houden van je updates. In de contentkalender zelf kan uiteraard ook slim en doordacht gekeken worden welke content exclusief voor de e-mail nieuwsbrief gehouden wordt en hoe de LinkedIn-doelgroep alsnog overtuigd kan worden om zich voor beide in te schrijven. Segmentatie & contentopbouw zijn hier dus de codewoorden. The magic is in the mix.
3. LinkedIn Sales Navigator
Naast de organische manier om content tot bij je LinkedIn-doelgroep te krijgen, kan je uiteraard ook op betalende wijze je doelgroep bereiken. Sales Navigator is wat dat betreft een krachtige uitbreiding om de juiste decision makers te bereiken en zo relaties op te bouwen. Door uitgebreide en gedetailleerde zoekopdrachten kunnen relevante prospects gevonden worden. Want da’s de essentie: het samenstellen van leadlijsten. Van zodra iemand op die lijst een update plaatst of van functie verandert heb jij het als eerste gezien. Id-e-aal moment om dan opnieuw contact op te nemen. Dat soort voyeurisme heeft natuurlijk een prijskaartje. Niet voor iedereen weggelegd, maar wel voor de pro’s onder jullie. En zeker als je al een uitgebreid CRM gebruikt.
4. Network like it’s before corona
LinkedIn draait om connecties. Da’s evident. Waar in lang vervlogen tijdens het aantal volgers op Facebook een waar walhalla was voor KPI-lovers, gaat het bij LinkedIn vooral om de kwaliteit van je connecties én de interactie die je ermee aangaat. Alsof je dus op café zit en interageert met echte mensen. Wees persoonlijk in je benadering, reageer op posts, en engageer in discussies. Goed voor je (online) zichtbaarheid én je betrokkenheid. Fakers gonna fake én gaan vooral de mand vallen.
Meer zelfs! LinkedIn bevordert dat. Als je bericht binnen de eerst twee uur een commentaar krijgt, dan bevordert dit het aantal views! Reageer jij hier opnieuw binnen de twee uur op, dan wordt je bericht langer in de feed opgenomen. Een bericht zomaar delen via de “share”knop is dan weer af te raden: voeg er op z’n minst een eigen touch aan toe. Ook hier: wees authentiek, hoe uitgehold dat ook klinkt door slechte marketing. Keep it personal.
💡 Protip: je bedrijfspagina laten groeien door je eigen connecties Naast je persoonlijk LinkedIn-profiel heb je ongetwijfeld ook een pagina voor je bedrijf of KMO. LinkedIn geeft je de mogelijkheid om maandelijks eigen connecties uit te nodigen om je bedrijfspagina te volgen. Kwestie van kwalitatieve volgers te krijgen. Het systeem werkt met credits. Accepteert de persoon je uitnodiging, dan krijg die credit gewoon terug. En elke maand krijg je een nieuw potje credits. Zeker nuttig dus om je eigen medewerkers hetzelfde te laten doen. |
5. Adverteren met de precisie van een arend
Adverteren is voor een marketeer zowat de heilige graal. Dat je via LinkedIn heel uitgebreid kan targeten op basis van professionele gegevens, maakt het een sterke manier van adverteren in een B2B-context. Richt jij je op specifieke industrieën, bedrijfsgroottes, of zelfs functietitels om je boodschap bij de juiste mensen te krijgen? AI kan helpen bij het optimaliseren van je advertentiecampagnes door pakkende koppen, heldere afbeeldingen en duidelijke call-to-actions te creëren. Dit zorgt voor een hogere relevantie en betere conversieratio’s. Al blijft een menselijke correctie & input onontbeerlijk.
Nog belangrijker is analyseren & optimaliseren. Werken op de langere termijn. Spelen met A/B-varianten. Experimenteren met koppen en knoppen. Een e-book aanbieden op je eigen website en daar traffic naar sturen versus het e-book aanbieden via een LinkedIn-formulier bijvoorbeeld. Onlangs scoorden we zo 56% meer conversies met die laatste optie.
6. Vergeet de social niet in social netwerk
Wakker ten slotte de discussie aan. Stel een vraag. Of choqueer met een stelling. Wedden dat je reactie zal krijgen? And that’s where the magic happens. En ja, ook daardoor blijft de gebruiker langer op LinkedIn. En jawel, dat bevordert dan weer je prestaties in het algoritme.
Ook vanuit dat oogpunt is het eerste uur dat je post live staat cruciaal. Het wordt als het ware even getest bij een klein percentage van je volgers. Merkt het algoritme dat je comments (en dus een conversatie) uitlokt, dan wordt het losgelaten op de rest van je publiek.
Of maak slim gebruik van LinkedIngroepen. Ook daar kan je snel nieuwe mensen ontmoeten en mee connecteren.
Heb je vragen na het lezen van deze blog? Of wil je jouw inzichten of mening delen? Deel ze gerust in de comments hieronder of maak een kennis met Bernard. Wedden dat er een geanimeerd gesprek zal volgen over je digitale marketing!?
Geen ruimte om hier zelf mee aan de slag te gaan? Ook daar kan Umbau mee helpen. We zijn altijd maar een klik van jou verwijderd.
Dit stuk is slechts een voorproefje van de bold ideas die bij Umbau borrelen. Heb je een idee, vraag, of wil je gewoon hallo zeggen? 👋🏻
👉🏻 Maak hier meteen een online afspraak – of beter nog, kom langs voor een kop koffie en een toffe babbel.