Blog - Insight - 17/09/2024

Waarom je moet afstappen van activatie en campagnes in B2B marketing

ROI. Return on Investment. In deze tijden, waarin efficiëntie en data de hoofdrol spelen, vergeten wij (marketeers, CEO’s of raden van bestuur) het langetermijnaspect van B2B marketing. Duurzame groei is ook niet gemakkelijk tegenwoordig – waar investeringen gelijk moeten staan aan (tastbare) opbrengst. Marketingmanagers staan op een kruispunt: “waar moet ik mijn kostbare budget aan toewijzen?” Of hoe je B2B marketing voor duurzame groei kan zorgen!

Het makkelijke antwoord (als ze geen problemen willen krijgen met het management 😊) is: campagnes en activatie. Een duo met directe impact en onmiddellijke ROI, makkie! Ik adviseer mijn klanten echter om in dit huidige landschap eens na te denken over een ietwat controversiële verandering. Het is belangrijk om niet te vergeten te investeren in lange-termijnstrategieën en echte waarde voor je klanten te creëren: een B2B marketingaanpak voor duurzame groei!

De sleutel tot duurzame groei – voor en volgens mij: een marketingaanpak die zich richt op jou, je organisatie, je waarde, je manier van werken. En in de huidige samenleving, waarin we meer focussen op menselijke relaties en waarden (hoera!), geloof ik dat dit is wat jou kan onderscheiden.

“Dus Umbau, jullie zijn geen experts in B2B campagnes?”

Uiteraard zijn we dat wel! Dat campagnes een essentieel onderdeel van je marketinginvesteringen en strategie zijn, weten we maar al te goed. Maar campagnes hebben nu eenmaal een transactionele focus: van lead naar klant. Ik geloof erin dat sales en marketing net vaker met elkaar moeten praten. Ze moeten naar dezelfde doelen werken en samen inkomsten genereren.

Ik geloof in het opbouwen van relaties, het koesteren van vertrouwen en het vestigen van thought leadership binnen je branche. Bedien je klanten met prikkelende ideeën die hen helpen in discussies met hun management of productteam en die bedrijfsstrategie stuurt naar duurzame groei. Dát is de basis waarop merkloyaliteit wordt gebouwd, als je het mij vraagt.

Waarom nu inzetten op B2B marketing ?

Wij, als consumenten, zowel in B2B als B2C, zoeken naar transparantie, betekenisvolle connecties en authenticiteit. Geef hier dan ook zeker kracht aan: positioneer je organisatie en je medewerkers als vertrouwde adviseurs. Een bron van waardevolle inzichten, een firestarter van betekenisvolle gesprekken. Om aandeelhouderswaarde te creëren. Allemaal met één focuspunt: lange termijn.

Dus, aan alle marketingmanagers en CEO’s daarbuiten, overweeg alsjeblieft het grotere plaatje. Ja, sales enablement, campagnes en activatie zijn belangrijk. Maar het is niet de heilige graal van B2B marketing. Vooral tegenwoordig, waar aandacht de meest waardevolle valuta is. Ondersteun je B2B-marketinginspanningen op de lange termijn en verkrijg zo duurzame groei!

En als je hulp nodig hebt met het grotere plaatje, weet dan dat je altijd voor B2B marketing en duurzame groei op ons kunt rekenen.


Dit stuk is slechts een voorproefje van de bold ideas die bij Umbau borrelen, geschreven door onze eigen Isabeau Boes. Heb je een idee, vraag, of wil je gewoon hallo zeggen? 👋🏻

👉🏻 Maak hier meteen een online afspraak – of beter nog, kom langs voor een kop koffie en een toffe babbel.