Aanpak
De workshop die de vlammen aanwakkerde
We gingen meteen rond de tafel zitten met de betrokken brandweercommandant. We wilden niet alleen de droge feiten kennen, maar ook de ziel van Stroom 15 begrijpen. Wat dreef deze verandering? Wat hield de brandweerlieden ’s nachts wakker? We luisterden, stelden vragen en voelden de adrenaline stijgen. We maakten samen keuzes in wat we gingen uitlichten en benadrukten. Daarbij ontweken we de meest gevoelige thema’s niet. We werken storyboards uit, maakten wireframes en schreven copy. Tegelijk werd er een visueel concept gecreëerd waarbij het teamgevoel en de heldenrol van de brandweer werd benadrukt. De brandweer zelf werd daarbij helemaal ontzorgd en fungeerde als klankbord voor onze voorstellen.
Dankzij goede voorbereiding kunnen we tijdens het eerste contact meteen aangeven waar we mogelijke obstakels zien, zo creëren we vertrouwen.
Resultaat
De kunst van duidelijkheid
Het bleek al snel dat hier heldere communciatie nodig was. Geen mistige taal of wollige zinnen. We wilden dat elke doelgroep meteen begreep dat dit plan er was voor het hogere goed: samen in één richting voor een maximale hulpverlening. Dit plan ging de zone sterker maken, dat moest duidelijk zijn. Peilen naar weerstand & gevoeligheid bij de werknemers en vrijwilligers was dan ook noodzakelijk. We filterden de essentie uit het beleidsplan, goten het in begrijpelijke taal en creëerden verhelderende brochures. En die website? Die was als een vuurpijl die de lucht in schoot: helder, snel en mooi om naar te kijken. We wilden niet alleen informeren, maar ook inspireren. Dus maakten we een animatie die de ziel van Stroom 15 vatte. Kortom, een slimme communicatiemix die de verschillende doelgroepen bereikten.
Teamwork & heldenrol als resultaat
De open aanpak werd erg gewaardeerd. De verwachte protesten bleven uit en er ontstond een teamgevoel. Wegens groot succes werd de hoofdvisual daarna ook ingezet voor employer branding en rekrutering binnen de brandweerzone.
Waar Umbau het verschil maakte
We begrepen en voelden goed aan wat er nodig was, zowel technisch als emotioneel. De visuele stijl bracht alles samen en we konden ook alles in-huis doen wat de doorlooptijd beperkte.
Umbau hielp niet alleen met communiceren, we gaven onze klant vuur gegeven – letterlijk en figuurlijk.