Dat B2B-marketing een boeiend onderwerp is, daar moet je Umbau niet van overtuigen. En zoals dat gaat, belooft elk nieuw jaar ook heel wat boeiende ontwikkelingen. We snuisterden rond op het internet, lazen ons murw en doken in studies & onderzoeken. We kwamen terug met enkele belangrijke trends die in 2025 B2B marketing zullen veranderen. Of dat denken we toch! Klaar voor het nieuwe jaar? Lees verder 👇
1. Personalisatie in demand generation
De klantreis wordt nog gerichter en persoonlijker. Van thought leadership-advertenties tot niche-content via LinkedIn: B2B-bedrijven bouwen best diepgaande connecties met hun ideale klantprofiel door authentieke, menselijke communicatie. Het inzetten van AI en zelfs big data, versterkt deze trend, maar menselijke empathie blijft essentieel voor een hogere klantentevredenheid & loyaliteit. Account-based marketing, ’t is een dingetje.
2. De dominantie van video
Video is onmisbaar in 2025, dat zeiden Dries & Bernard onlangs nog, toen ze terugkwamen van het Digital Marketing World Forum. Platformen zoals LinkedIn en YouTube faciliteren dan ook korte, krachtige video’s, livestreams, en zelfs productdemo’s. Dit trekt niet alleen de aandacht, maar bevordert ook deelbaarheid en interactie. Tijd om een video-first-strategie te overwegen.
3. AI, de hype voorbij: van efficiëntie tot hyperpersonalisatie
Van het automatiseren van workflows, geavanceerde data-analyse, klantsegmentatie tot het voorspellen van klantgedrag: AI kan een centrale rol in een modern bedrijf. Tools zoals ChatGPT en marketing-automatiseringsplatforms stroomlijnen processen en maken gepersonaliseerde campagnes eenvoudiger. Het maken van segmentaties & targeting, op basis van gedrag, demografie & interesses bijvoorbeeld. Een gemak voor elke marketeer.
Maar ook programmatic advertising blijft groeien. Ook hier speelt AI & machine learning een belangrijke rol om advertenties te optimaliseren en gerichter te maken. Op die manier kunnen we samen marketingbudgetten efficiënter besteden en betere resultaten behalen.
4. First en contextual data zijn de toekomst
Met strengere privacyregels verschuift de focus naar first-party data. Dit vraagt om transparante dataverzameling en creatieve manieren om leads te engageren, zoals gated content en relevante advertenties gebaseerd op context. Met de groeiende hoeveelheid data wordt geavanceerde data-analyse steeds belangrijker. Nog geen dataman of -vrouw in huis? Don’t wait!
đź’ˇ Investeer meer dan ooit in een eigen kanaal zoals een nieuwsbrief. Enkel zo kan je rechtstreeks communiceren met je doelgroep zonder tussenkomst van een platform met EEN EIGEN AGENDA. Het zorgt meteen voor een directe connectie met je ideale klant.
5. Thought leadership en personal branding
Sleutelfiguren zoals CEO’s of marketingmanagers worden de nieuwe gezichten van merken. Door waardevolle inzichten en expertise te delen op platforms zoals LinkedIn, groeit niet alleen het merk, maar bouw je ook vertrouwen op met je doelgroep.
Dus ja, content marketing blijft een hoeksteen van B2B strategieën. Maar trap niet in de val van AI. Het moet gaan over waardevolle, educatieve content, doorspekt met eigen visies, krachtige voorbeelden én smaakmakende details. Emotionele connectie blijft een belangrijk element. Show, don’t tell!
6. Hybride interacties: digitaal + face-to-face
Hoewel digitaal domineert, blijven fysieke evenementen cruciaal. Denk aan exclusieve netwerkevents, ronde tafels of beurzen. Dit hybride model versterkt zowel digitale als offline klantrelaties.
7. Visuele en interactieve content
Naast video winnen interactieve formats zoals infographics, datavisualisaties, en polls terrein. Deze hapklare content biedt snel toegevoegde waarde, ideaal voor een drukbezet B2B-publiek. Dit helpt om de betrokkenheid te vergroten en waardevolle inzichten te verkrijgen. En ook influencer marketing groeit in de B2B-sector. Bedrijven werken samen met zowel externe influencers als interne medewerkers om hun merk te promoten en een breder publiek te bereiken.
Geen ruimte om hier zelf mee aan de slag te gaan? Ook daar kan Umbau mee helpen. We zijn altijd maar een klik van jou verwijderd.
Dit stuk is slechts een voorproefje van de bold ideas die bij Umbau borrelen. Heb je een idee, vraag, of wil je gewoon hallo zeggen? 👋🏻
👉🏻 Maak hier meteen een online afspraak – of beter nog, kom langs voor een kop koffie en een toffe babbel.