De imec.digimeter 2024: wat moet jij als marketeer onthouden?

B2B marketing
De imec.digimeter 2024 is het jaarlijkse rapport dat de digitale gewoontes en trends in Vlaanderen schetst.

1. Artificiële Intelligentie is geen hype meer  

Generatieve AI (zoals ChatGPT, Midjourney en andere tools) wordt steeds vaker gebruikt door Vlamingen. In één jaar tijd steeg het aantal actieve gebruikers van 18% naar 28%. AI wordt niet alleen voor werk gebruikt, maar ook in het dagelijks leven: van het schrijven van teksten tot het maken van boodschappenlijstjes. Zeker jongeren hebben helemaal hun weg gevonden in het gebruik ervan.

Wat betekent dit voor jou?
  • Experimenteer! AI-gebaseerde tools kunnen helpen bij contentcreatie, klantinteracties en automatisering van repetitieve taken.
  • Klanten verwachten steeds vaker snelle en slimme interacties, dus denk aan AI-chatbots en gepersonaliseerde content.
  • Schrijf niet enkel voor SEO, maar ook voor GEO: Generative Engine Optimization.  

2. Media-consumptie verandert drastisch: streaming en social video domineren

Het klassieke tv-kijken kalft af, terwijl streamingdiensten en social video blijven groeien (kort door de bocht natuurlijk). Want het zijn vooral jongere generaties die minder kijken naar lineaire tv. We zien daarentegen dat mensen onder de 45 jaar steeds vaker kiezen voor podcasts en mobiel luisteren en dat video op sociale media zoals TikTok, Instagram Reels en Youtube Shorts steeds populairder worden.  

Wat betekent dit voor jou?
  • Video en audio zijn essentieel in je marketingstrategie. Denk aan short-form video’s en podcasts.
  • Storytelling en authenticiteit zijn cruciaal: content moet snel de aandacht trekken en direct waarde bieden. Durf daarbij ook kritisch te kijken naar je gated content: in een wereld waar zo veel informatie vrij voor handen is, moet je slim omzetten met gated informatie.  
  • Experimenteer ook met je advertentiebudgetten: niet enkel klassieke sociale mediaplatformen, maar denk bv. ook aan streamingplatformen.

3. Sociale media: minder ‘social’, meer messaging

Sociale media worden anders gebruikt dan vroeger zo zien we dat interacties steeds meer gebeuren in chat-apps zoals WhatsApp en Messenger, terwijl interactie op Facebook en Instagram licht dalen. De visuele – en videoplatformen genieten daar de duidelijke voorkeur van jongeren.  

Wat betekent dit voor jou?
  • Directe interacties via chat (zoals WhatsApp Business of Messenger) worden steeds belangrijker.
  • Bouw communities en relaties via messaging en closed groups, niet alleen via openbare posts.
  • Influencer-marketing op TikTok en Instagram Reels blijft groeien – zorg dat je content kort, visueel en engaging is.

4. Digitale transacties en online betalingen domineren

75% van de Vlamingen gebruikt een bankapp op de smartphone, tegenover 50% in 2019. Ook oudere generaties vinden steeds vlotter hun weg hierin. Dit zien we ook terug in de gebruikte betaalmethodes: online betalen en contactloos betalen worden de norm.

Het aandeel e-commerce blijft stabiel, maar de manier waarop mensen shoppen verandert: steeds meer mobiel, en steeds meer gepersonaliseerd.

Wat betekent dit voor jou?
  • Mobiele optimalisatie is cruciaal – van je website tot je betaalmethoden. Think mobile first.
  • Zet in op customer retention: gepersonaliseerde aanbiedingen en loyalty-programma’s, want klanten verwachten een naadloze en vlotte betaalervaring. Vergeet zeker ook niet om je nieuwsbriefstrategie hier voor in te zetten, een zeer dankbaar kanaal voor personalisatie!
  • Social commerce groeit: denk aan verkopen via Instagram, Facebook en zelfs TikTok.  

Tot slot: hou het grotere plaatje in je achterhoofd  

AI, video, chat, mobiel en inclusiviteit zijn de kernwoorden voor een succesvolle digitale strategie. Experimenteer, probeer uit en hou het grotere plaatje van jouw marketing steeds voor ogen: wat wil je bereiken?

Durf ook kritisch te kijken naar de kwantiteit van jouw marketinguitingen: de ‘afhankelijkheidsparadox’ groeit: mensen zijn zich bewuster van hun schermtijd en willen een gezondere balans. Ze ondernemen ook steeds meer actie om de regie terug te winnen over hun schermtijd. Dus relevant zijn, is belangrijker dan ooit.  

Benieuwd hoe je deze evoluties kunt toepassen in jouw marketingaanpak? Wij helpen jou graag om deze inzichten om te zetten naar heldere, krachtige strategieën die werken.