Barco Cinema: Van Cinionic naar een sterk geïntegreerd merk
Cinionic, de succesvolle lasercinema-divisie van Barco, werd in 2024 volledig geïntegreerd in de Barco-groep. Dit betekende een grote rebranding: de Cinionic-identiteit moest worden vertaald naar Barco Cinema, zonder het sterke marktaandeel en de herkenbaarheid te verliezen. Daarnaast moest zowel de externe als interne communicatie worden geoptimaliseerd voor deze overgang.
Aanpak
Umbau is al meer dan 10 jaar de vaste communicatiepartner van Barco Cinema en ondersteunde deze transitie met een doordachte merkstrategie en krachtige visuele vertaling.
- Rebranding en positionering: Cinionic werd strategisch geïntegreerd in de Barco Cinema-identiteit
- Externe en interne communicatie: ontwikkeling van nieuwe merkuitingen en messaging
- Eventondersteuning: marketing- en communicatiecampagnes voor internationale filmbeurzen zoals Cinemacon, Cine Asia en Cine Europe
- E-learning en interne adoptie: lancering van RISE, een intern opleidingsplatform, in een creatief Star Wars-thema, inclusief banners, e-mailings, posters en video’s
Resultaat
- Succesvolle merktransitie zonder verlies van herkenbaarheid en marktkracht
- Sterke interne adoptie van de nieuwe identiteit dankzij de creatieve uitrol van het e-learningplatform
- Continue marketingondersteuning bij grote internationale beurzen en day-to-day communicatie
Waar Umbau het verschil maakte
Umbau zorgde niet alleen voor een naadloze strategische en visuele integratie, maar wist ook interne en externe stakeholders te overtuigen en inspireren. Met een combinatie van diepgaand marktinzicht, creatieve storytelling en hands-on executie hielpen we Barco Cinema zichzelf te positioneren als dé referentie in de bioscoopindustrie.