FIT: Een gloednieuwe positionering voor Flanders Investment and Trade
Aanpak
- De oprichting van StartUpFlanders: Vlaanderen beschikt over een erg sterke StartUp scene, waarvoor Flanders Investment and Trade een specifiek ondersteuningsaanbod heeft. Maar dit aanbod was nog niet sterk gekend - aangezien FIT in het verleden vooral in verband werd gebracht met het aantrekken van buitenlandse investeringen en exportondersteuning. Een nieuw merk was hiervoor vereist, met een eigen positionering en stijl: enter StartUp Flanders.
- Flanders International Business Awards: een gloednieuw eventconcept werd in het leven geroepen; niet zomaar een awardshow, maar een event dat de belangrijkste stakeholders activeert, de wereldwijde positionering van Vlaanderen versterkt en concrete meerwaarde biedt aan de deelnemers en aanwezigen. Umbau ontwikkelde het eventprogramma, de visuele identiteit en de contentstrategie en zorgde voor een ervaring die aansloot bij de ambities van FIT. Het evenement legde de nadruk op innovatie, wereldwijde impact en samenwerking tussen ecosystemen en bracht meer dan 800 besluitvormers, ondernemers en beleidsmakers samen. We zorgden ervoor dat dit evenement niet slechts een moment was, maar een beweging. Door een samenhangend verhaal, een naadloze uitvoering van het evenement en een geïntegreerde communicatiestrategie te ontwikkelen, hielpen we FIT zijn ecosysteem te activeren, betrokkenheid te creëren en zinvolle verbindingen tot stand te brengen. Het resultaat? Een evenement met een grote impact dat Vlaanderen versterkte als wereldwijde marktleider en een springplank vormde voor toekomstige edities.
- Gebaseerd op een geconsolideerd boodschappenhuis: een goed gestructureerd boodschappenhuis zorgde voor een eenduidige communicatieaanpak voor sales, PR en marketing, waardoor het internationale verhaal van FIT verder werd versterkt. We zorgde er bovendien voor dat het boodschappenhuis zijn ingang vond bij de verschillende afdelingen én de internationale kantoren.
- Tijdelijke ondersteuning als marketingdirecteur: voor deze opdracht konden we FIT echt van binnenuit ondersteunen, doordat we tijdelijk de rol van marketingdirecteur vervulde. Dit bood de kans om dit veranderingstraject vorm te geven en mee aan het stuur te zitten. Zo waren we ook verantwoordelijk om de benodigde marketingteamstructuur uit te tekenen, want een organisatie in verandering, heeft soms ook nood aan nieuwe, specifieke marketingexpertises.
Resultaat
Met onze marketingstrategische aanpak op verschillende fronten, zorgden we ervoor dat marketing binnen FIT een uithangsbord werd voor de strategische transformatie. Het event was hiervan de kers op de taart; een nieuwe beweging die zijn ingang vond. Door een samenhangend verhaal, een naadloze uitvoering van het evenement en een geïntegreerde communicatiestrategie te ontwikkelen, hielpen we FIT zijn ecosysteem te activeren, betrokkenheid te creëren en zinvolle verbindingen tot stand te brengen.
Waar Umbau het verschil maakte
Door onze brede marketingskillset, konden we het transformatietraject van de organisatie erg doelgericht ondersteunen. Met een minimale inwerktijd, zijn we er in geslaagd om op een paar maanden tijd de transformatie van FIT tastbaar te maken voor de buitenwereld. Umbau onderscheidt zich door strategie, creativiteit en executiekracht te combineren. We denken niet alleen conceptueel mee, maar zorgen ook voor de effectieve uitvoering en verankering binnen de organisatie. Deze case toont aan dat marketing en events een strategisch vehikel kunnen zijn in de positionering en heroriëntering van een organisatie.