Drie vragen die je niet goed durft stellen aan agencies

Wanneer wij met potentiële klanten praten, worden er heel vaak concrete vragen gesteld. Over ons aanbod, onze manier van werken, de kosten, enz. Maar we merken ook dat er een aantal vragen zijn die in het hoofd spelen van onze gesprekspartner, maar die ze minder makkelijk durven stellen.  Daarom antwoorden we in deze blogpost op de 3 meest pertinente vragen die vaak niet gesteld worden.

Ik wil niet dat mijn agency voor een concurrent werkt. Kan ik dat eisen?

Je kan dit uiteraard aan je agency vragen, maar agencies hebben vaak een bepaalde niche voor zichzelf gecreëerd, waardoor het kan dat ze al voor een bedrijf in jouw sector werken of die vraag krijgen.  Het is normaal dat je daar sceptisch of bezorgd over bent. Best is om die bezorgdheid kenbaar te maken en vooraf al vragen te stellen om erachter te komen hoe het agency daar tegenover staat en mee omgaat.

Ik ben niet zo tevreden over mijn accountmanager. Wat moet ik doen?

Een samenwerking met een agency is altijd een samenwerking met bepaalde personen van dat agency. Daarbij kan het gebeuren dat er geen persoonlijke klik is of dat de manier van werken of communiceren niet overeenkomt. Het is ook in het belang van het agency om dit te weten. Kaart dit op tijd aan en zoek samen naar mogelijke alternatieven. Het is sowieso een goed idee om vooraf al even te vragen wie je account manager wordt. Vraag naar een naam, zoek hem of haar op op LinkedIn en kijk of je een korte ontmoeting kan hebben voor je met het agency in zee gaat.

Kan ik meerdere agencies tegelijk voor mij laten werken?

Misschien wel de moeilijkste vraag van allemaal. Eén bureau heeft het grote voordeel dat je één aanspreekpunt hebt en dat je dus tijd en geld bespaart. Maar marketing – en dan al zeker digitale marketing – is zo’n breed begrip geworden dat geen enkel agency de beste expertise kan hebben in elk aspect. Vaak zijn ze gespecialiseerd in bepaalde vakgebieden.

Werken met meerdere agencies kost meer, maar kan betere resultaten opleveren. Voorwaarde daarvoor is wel dat je iemand hebt die alles goed op elkaar afstemt en de verschillende partijen goed met elkaar laat samenwerken. En dat is niet voor iedereen een werkbare oplossing.  Er zijn veel voorbeelden waarbij één bureau volkomen logisch is. Het hangt af van de omvang van je (digitale) marketing en de verscheidenheid van je projecten.