Hoe kies je een marketing agency dat bij je past?

Er zijn heel veel marketing agencies op de markt, met elk hun eigen aanpak, stijl, expertise en cultuur. Neem de tijd om vooraf informatie in te winnen en gebruik ook de eerste gesprekken om een goed beeld te krijgen van het agency.   Marketing agencies bieden vaak een breed scala aan diensten, variërend van strategisch tot heel hands-on, van klassiek tot digitaal en van B2B tot B2C. Probeer uit te vissen, waar de echte sterktes van het agency liggen. De cases zijn vaak een goede indicatie daarvan.

Een goed agency komt ook met frisse ideeën. Als ze niet proactief met nieuwe voorstellen komen, vraag er dan om. Daarnaast is ook een goede match op het gebied van cultuur en communicatie vaak een voorbode van een succesvolle samenwerking.

Het zoekproces

Doe zelf onderzoek en maak een lijst van potentiële kandidaten. Vraag collega’s in de branche om aanbevelingen en lees recensies online. Houd rekening met het soort diensten dat elk bureau aanbiedt, hun ervaring en hun klantenportfolio.

Bekijk case studies en projecten die ze hebben uitgevoerd om te beoordelen of ze goede resultaten hebben gehaald voor vergelijkbare bedrijven.

Vragen tijdens gesprekken

  • Hoe lang zijn jullie al actief?
  • Hoeveel mensen werken er aan mijn account?
  • Wie werkt er aan mijn account?
  • Wat maakt jullie agency anders dan anderen ?
  • Hoe gaan jullie ons helpen onze doelen te bereiken?
  • Waarom raden jullie deze aanpak aan?
  • Wat als die aanpak niet blijkt te werken?
  • Hoe wordt het werk uitgevoerd?
  • Hoe wordt er geëvalueerd en gerapporteerd?

Referenties

Vraag naar referenties. Verrassend genoeg doen niet alle mensen dit. Hoe meer je investeert, hoe meer je ervoor moet zorgen dat je de risico’s beperkt door referenties te vragen van mensen die al eerder met een agency hebben gewerkt.